3 parter i saken har uttalt seg, nemlig ungdommen,
arrangørene og politiet. Den mer eller mindre utskjelte part,
danseorkestrene, er derimot ikke forespurt. FP slår kategorisk fast at
musikken er for dyr, og med betaling til polltilet i tillegg, så er
grensen nådd. Begge deler er delvis riktig, men jeg tror også at dette
er bare en del av problem komplekset, og at det også er andre grunner
for at det nå er innført dansestopp.
Ungdommen etterlyser et tilbud om lørdagen, noe
som er forståelig. Men det er også forståelig at arrangørene mister
motet mår det møter opp 50-100 mennesker på en lørdagsdans.
Kresne ungdommer? En tid
var et kjent orkester garanti nok for bra frammøte, men den siste tiden
har vist at det eneste sikre kortet i stokken er Åge Aleksandersen. (En
del av æren for dette må tilfalle MC-klubben, som er meget dyktige
arrangører). Er dette et tegn på at danseungdommen er kresne, eller
bortskjemt? Ikke vet jeg, men siden de så sterkt fremhever det sosiale
og miljømessige ved dansefestene (ingen nevnte musikken), så kunne
gjerne besøket vart bedre selv om ikke det er Åge & Co. som
spiller.
Konkurranse i kjente
orkester Når det gjelder arrangørene må det
vare tillatt å nevne at et band ikke nødvendigvis trenger å koste
kr.10.000,- til kr. 15.000,-. Det som har ført til dette, er at en tid
gikk det inflasjon i dansefester.
Man kunne oppleve inntil 3 stk. pr. uke.
Det sier seg selv at slikt kunne ikke klare seg
økonomisk. Med en billettpris på opp til kr 40.er det begrenset hvor
ofte ungdommene kan gå på dans. I stedet for da å begrense
hyppigheten til 1 arrangement pr. uke, evnt. hver 14. dag, startet man
en slag. konkurranse i å få flest mulig
kjente (og dermed dyre) orkestre hit, uten at dette gikk utover
hyppigheten. Dermed gikk det inflasjon i dette også, og man var like
langt. Det er den gamle historien om han som reiste seg på
fotballtribunen for å se bedre. Dermed skygget han for andre som også
reiste seg for å se bedre. Til slutt sto alle og så like dårlig som
før de reiste seg.
Lokale band
Nå kan det kanskje høres ut som om jeg er imot besøk av
toppband, men dette er langt fra riktig. Det er både kjekt og
inspirerende med slikt besøk, men jeg synes at de lokale arrangører
som selv er avhengie av, og glade for lokal støtte kunne benytte seg
mer av orkestre som finnes innenfor fylkets grenser. (”Matews” fra
Bremanger og ”Expectations” fra Førde, bare for å nevne to
dyktige band som sjelden, om noen gang er benyttet i Florø). Så
kunne man vekselvis toppe programmet med kjente band og fått et
mer variert tilbud til de danselystne. Jeg tror også at publikum ville sette pris på
lokale innslag iblant.
|
Mindre
fyll - overreaksjon Til slutt politiets
(J. A. Olsens) syn på saken. For det først må jeg si meg enig
med Dag Knapstad i at dansene i Florø er bedre enn sitt rykte. Jeg er
selv med og spiller til dans rundt omkring i S.& Fj., og vil
karakterisere dansepublikumet i Florø blant de absolutt bedre. Når det gjelder fyll og bråk blant de helt unge,
mener jeg selv at dette var
langt verre for en del år tilbake, og denne positive tendensen setter jeg
klart i sammenheng med arbeidet til Docen ungdomsklubb.
Selvsagt skal man ikke lukke øyene for det fyll som
forekommer, men det virker litt overreagert når man må ha 2
politikonstabler på arrangementer i Florø, mens man andre steder der
problemet kanskje er større, kan klare seg uten. Skulle .vaktene miste
kontrollen, har man muligheten å ringe politiet som kan komme ganske
raskt til. En slik tjeneste må man jo ellers ikke betale for, så
dansearrangementer skulle ikke vare i noen særstilling i så må måte
Flere biter i puslespillet
Ellers mener Olsen at det er ingen sammenheng mellom
politiet betaling og danse Stoppen)). Olsen som selv har drevet med
dansearrangement burde vite bedre. I disse trange dansetider sier det seg selv at kr. 1.500,- kan være avgjørende i spørsmålet
overskudd/underskudd, akseptabelt resultat/uakseptabelt resultat.
Ellers stiller jeg meg tvilende til Olsen, teori om
at Victoria og Windjammer skulle vær. noen konkurrent til dansmoro i
Samfunnshuset. Publikummet på dansene er for det aller meste i
aldersgruppen
15-19 år, mens både Victoria og Windjammer har 20 årsgrense, med
unntak for Windjammer som har 18 års grense hver torsdag.
Jeg håpr med dette å få forståelse for at det
er flere biter i puslespillet enn det som kommer frem i FP’s artikkel,
og at problemet må angripes fra flere sider. Musikken kan virke dyr, ja
vel, men det koster også å holde et orkester i gang..
Dyre
orkester Det dreier seg heller ikke bare om de 4
timer bandet står på senen. Med betaling av instrumenter, reisetid osv.
kommer man lett opp i 10.12 timers ”arbeidstid”. Ofte må man også
overnatte med de ekstra. utgifter det fører med seg. I tillegg går det
ikke et ubetydelig antall timer med til øving. Når man i tillegg skal
nedbetale og avskrive instrumenter til en verdi av kr. 150.000,- eller
mer, må tror jeg at en skarve rytmegitarist på
scenen blir billig sammenliknet med mann i uniform på gulvet. Så kan
man jo spørre seg hvem av do to som er mest nødvendig for å avikle en
dansefest.
Takk for dansen!
Hilsen Ove Semshaug.
|