Hjelmene tas ned fra hyllene.
Motorsykkelentusiastene vakner etter vinterdvalen. De setter seg til rette i
salen.. Rir på kubikken. Det er vår!
— Fatter ymtet frampå om at jeg snart burde bli voksen og bruke
pengene til noe mer fornuftig. Jeg spurte hvor mye han bruker til røyk
i løpet av et år. Da ble han litt spakere. Selvsagt går det mye
penger til motorsykkelen. Men finnes det noen hobby som gir flere
hyggelige opplevelser i sommerhalvåret? undres Jarle Sundal. Han er
en av entusiastene i Flore MC-Klubb som gleder seg over våren.
Det er yrende liv ved Bjørnset
gamle skole, en mil utenfor Florø om kveldene.
Florø MC-Klubb fikk benytte skolen gratis hvis de holdt den
vedlike. Minst 50.000, kroner og masse dugnadsinnsats har medlemmene
lagt ned i bygningen. Na har de fått et klubblokale andre MCklubber
kan misunne dem. Verksted i kjelleren, trivelig oppholdsrom og kjøkken
i første etasje. Bolig for en av medlemmene i 2. mens han venter på at
hans nye hus skal bli ferdig. Harley’en starter ikke på første forsøk.
Geir Kristiansen, drømmesykkelens eier, tar det med knusende ro. Han
skal montere ny bakskjerm og ny sadel før han går over motoren etter
vinterdvalen. Han star i kjelleren med en liten skiftenøkkel i hånden
og fikser noen ledninger.
MEKKER
PÅ HARLEY'EN Geir Kristiansen har skaffet seg et byggesett som varer
livet ut.. |
Jeg har vel verdens dyreste
byggesett Japsene er engangssykler.
Na har jeg en motorsykkel som varer livet ut,
sier Geir Kristiansen. Etter a ha kjørt motorsykkel i ti år,
skaffet han seg en Harley Davidson 1340-kubikk Evolution til 280.000
kroner. Nå blar han i en delekatalog på 500 sider og har sammen med to
andre Harley-eiere fått egen verktøyhylle i verkstedet.
Kun kaffe serveres fra den originalt utformete
bardisken ved kjøkkenet. Sterkere drikkevarer vil verken guttene
eller jentene ha når de kjører. Fjernsynet star på. Store
motorsykkelbilder, diplomer og pokaler pryder veggene i oppholdsrommet.
Her er to hjørnesofaer og fire andre sofaer å dumpe ned i. Kulene
ruller over biljardbordet.
Motorsykkel fenger selv de
tøffeste. I klubben blir vi en
sammensveiset gjeng. Det å mekke sammen, dele erfaringer og dra på
helgeturer skaper et fint fellesskap. Siden rus og kjøning ikke hører
sammen, har vi nok også reddet en og annen fra a havne på skråplanet,
mener Dag Magne Knapstad og Ola Tverranger. De to veteranene har vært
med i klubben nesten fra starten i 1976.
Det legges vekt på god trafikkultur. Folk som
vrir for mye på gassen og kjører gris, skyves ut.
Her stilles krav. Gjengen har motorsykkelen som en seriøs hobby. De
fleste medlemmene er godt voksne.
Sidevogn Jrle Sundal har skaffet seg en sidevogn som han
holder
på a montere på sin BMW R100 RT. Han skifter gaffel, og han mye skru
og monteringsarbeid igjen. Men når han er ferdig, får han landets
eneste motorsykkel og sidevogn beregnet på i alt seks personer. — Guttungen på fire
står igjen og gråter når
jeg tar med kona ut på tur.
Slikt går jo ikke i lengden. Klart jeg vil ha med barna, sien Jarle
Sundal
som har barn på fire år, to år og to uker. Når har han kjøpt seg hus
med garasje, eller garasje med hus, som han selv sier, og kan få bedre
tid til å dyrke hobbyen.
FAMILIEVOGN.
Så snart sidevognen er montert, kan Jarle Sundal ta med seg hele
familien på tur. |
— Hadde det ikke vært for miljøet i klubben,
ville sikkert mange kjøpt bil i stedet. Nå plundrer vi sammen med a
holde syklene ved like. Vi planlegger tuner og får mange hyggelige
opplevelsen, sier Eskil Brandvik, formann i Flora MC-Klubb. Han er selv
innflytter og han gledet seg over a bli raskt inkludert i miljøet
gjennom motorsykkelen. 26. til 28. mai inviterer klubben til stort
treff i Flora. Godt vær er alt bestilt.
Bergens Tidene, Mandag 24. april 1995 TEKST: TOR KRISTIANSEN FOTO: JAN M. LILLEBØ
|